Khristel, verzorgende IG bij Curadomi thuiszorg in Assen over hulpmiddelen: “Het bevordert de zelfredzaamheid en dus ook het gevoel van eigenwaarde en de zorg krijgt ruimte voor andere zorgaanvragen.”

Hoe merk jij in jouw werk dat je te maken hebt met de zorgkloof/vergrijzing? 
Er wordt steeds meer bezuinigd in de (ouderen)zorg en de ouderen worden steeds ouder. Hierdoor blijven/moeten ouderen langer thuis wonen en zijn ze vaak afhankelijk van hun partner of andere mantelzorgers. Ook stijgt daardoor de druk op de thuiszorg. Ik ervaar dit o.a. door aanmeldingen die wij soms genoodzaakt zijn af te ketsen omdat wij hiervoor, helaas geen personeel genoeg hebben.

Denk jij dat digitale thuiszorg hiervoor een oplossing kan zijn?
Zeker voor een deel! Dan denk ik bijvoorbeeld aan de digitale weegschaal, hulpmiddelen voor het zelfstandig aan- en uittrekken van de steunkousen en de digitale medicatie klok waardoor mensen zelfstandig hun medicatie kunnen pakken op de juiste tijden. Dit zijn korte zorgmomenten die waar wij dan niet meer voor hoeven te komen waardoor er weer plek komt voor andere zorgvragen.

Hoe kijk jij aan tegen deze middelen? Had jij twijfels/zorgen?
In het begin toen ik er nog niet zoveel van af wist had ik wel mijn twijfels. Ik was bang dat de zorg hierdoor zou afstompen de zorg onpersoonlijker zou worden en hierdoor mensen eenzaamheid zouden ervaren. Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit niet zo is. Dat dit voor client en zorgverlener een mooi iets is.

De zorgvrager is niet meer afhankelijk van de zorgtijden waardoor ze meer vrijheid krijgen, het bevordert de zelfredzaamheid en dus ook het gevoel van eigenwaarde en de zorg krijgt ruimte voor andere zorgaanvragen.


Denk jij dat door deze scan de zorgpuzzel een stukje verder kan leggen?
Ja dat denk ik zeker. Alhoewel het voor veel oudere cliënten handiger is om dit samen met een mantelzorger of iemand van de zorg in te vullen. Er staat veel informatie op, als je eenmaal weet hoe het moet, wat ik vrij simpel en duidelijk vind, krijg je door paar keer te klikken een aantal opties te zien die voor jou situatie mogelijk heel handig zijn.

Kun jij een praktijkervaring van jezelf delen?
Ik heb samen met mijn schoonmoeder, die reuma heeft, de scan gedaan. Het is voor haar soms lastig om bepaalde dingen te doen met haar handen. Met een paar klikken kregen we een aantal opties die erg handig waren voor haar. Een daarvan hebben we ook aangeschaft namelijk de Helping Hand. De Helping Hand is een ideaal hulpmiddel voor personen die moeite hebben bij het oppakken van allerlei voorwerpen in en rond het huis. Over de andere middelen denken we nog na, maar deze is al erg fijn en helpend voor mijn schoonmoeder.

Wat had je niet verwacht maar is een leuke winst?
Ik had verwacht dat het lastig zou zijn, veel tekst en uitleg nodig moest hebben om ergens uit te komen. Het tegendeel is waar!

Maak de scan

Advies nodig?

Neem dan contact op met één van onze adviseurs.